Handlingsorienteret aktionsforskning med fokus på bevægelse ændrer praksis i skolen
Indførelsen af daglig bevægelse i skolens undervisning har vist sig at være svært at gennemføre, men gennem aktionsforskningsprojektet iMOOW! er der udviklet en ny praksis, som lærere og pædagoger finder meningsfuld. I vores nye forskningsartikel undersøger vi, hvad der var på spil i aktionsforskningsprocessen, som gjorde, at bevægelse i undervisningen blev meningsfuld. Aktionsforskning er kendetegnet ved at praksisforandring sker gennem en systematisk selvrefleksiv undersøgelse af egen praksis, men vores granskning af processerne i iMOOW! viser, at når de involverede lærere og pædagoger indgik i fælles bevægelsesbaserede undersøgelser, opstod der en ny fælles meningsdannelse. Denne er imidlertid formet af relationer blandt deltagerne, tidsopfattelser og rummet det foregår i. Vi anbefaler derfor en metodisk opmærksomhed på bevægelsesbaserede undersøgelser, som omfatter relationsdannelse, tidsdannelse og rumdannelse, og det kan du læse mere om i artiklen (En)action research: practice transformation through processes of participatory sense-making in educational action research.