At bevæge sig og blive bevæget
På baggrund af folkeskolereformens indførsel af i gennemsnit 45 minutters motion og bevægelse om dagen, diskuteres baggrunden for lovkravet, potentialerne ved motion og bevægelse i skolen og potentielle udfordringer i feltet.
At designe for bevægelsesleg
I denne artikel beskrives nogle principper for hvordan man kan designe lege, så flere børn har mulighed for at være med i legen. I indlægget finder du også link til den fulde artikel. Billede: Jens-Ole Jensen
BeDraget ind i legen
Leg anses inden for det danske dagtilbud som børns naturlige aktivitetsform, og foregår derfor bedst uden voksen indblanding. Der er derfor en tendens til, at pædagoger stiller sig ud på sidelinjen af børns leg, men dette kapitel i 'Legens magi' viser, hvordan pædagogers måder at deltage på, kan få børn til at opleve lege, der ellers er igangsat af pædagogerne, som værende frie. Endvidere kan pædagogers deltagelse i børns egne lege medvirke til at udvide børnenes oplevelse af legen og dermed inspirere legen til at gå nye spændende veje.
Bevægelsesfællesskaber
”Vi skal stå sammen, ved at holde afstand”. Men hvad vil det egentlig sige, at man skal stå sammen ved at holde afstand? Pandemiens restriktioner kan minde os om, hvorfor det er værdifuldt at stå sammen. Læs mere her! Illustration: Thomas Vium
Broccoli eller magi?
At bevæge sig behøver ikke være noget man gør for at rette op på en uhensigtsmæssig livsstil. Det er faktisk eksistentielt meningsfuldt at bevæge sig og ikke kun et nyttigt redskab til at genskabe en sund livsstil.
Fysisk aktivitet og ADHD
Er fysisk aktivitet god medicin for børn med ADHD? Hør i denne episode af RE:MOVE's podcastserie, om hvad vi ved om sammenhængen ADHD-symptomer og fysisk aktivitet.
Legens bevægelser i skolen
Ny artikel om Legens bevægelser i skolen - find link til artiklen i indlægget. Illustration. Thomas Illum
Må jeg være med?
I projektet "Må jeg være med?" har forskere undersøgt, hvordan pædagoger i SFO-tiden og i den understøttende undervisning kan støtte børn i at lege. Her har du mulighed for at læse to artikler om henh. designprincipper for kreativ leg og materialers betydning for børns engagement i legen.
Må jeg være med?
I Må jeg være med-projektet blev det en særlig pointe, at vi voksne ikke kan skabe eller designe leg, men at det pædagogiske personales opgave er at understøtte, facilitere eller at designe for leg. Illustration: Thomas Vium
Ole Bole gik i skole
Børn går i skole, ligesom de tidligere har gået i børnehave og voksne går på arbejde. Men måske gemmer der sig en anden betydning i at gå eller at bevæge sig, som ligger ud over den fysiske bevægelse. Bevægelse handler også om at blive bevæget af verden og bevæge den. Det kan være med til at give en mere nuanceret forståelse af, hvad det vil sige at gå i skole. Læs mere i indlægget. Illustration: Thomas Vium
Sans for bevgelse
"Sans for bevægelse. Livsnerven i pædagogisk arbejde" er en antologi, der udforsker den “levede” betydning af at bevæge sig i pædagogisk praksis, og hvad disse sanselige, kropslige og eksistentielle bevægelser betyder for pædagogikken.
Til forsvar for det menneskelige i idræt og bevægelse
Hvad er det menneskelige ved idræt og bevægelse - læs med og find link til artiklen i indlægget. Illustration. Kenneth Aggerholm
Vild leg – det dionysiske i leg
Min tiårs fødselsdag var en stor succes. Alle drengene fra klassen kunne sidde rundt om bordet i spisestuen. Efter vi havde fået kakaomælk og boller med tandsmør, forduftede de indøvede manerer gradvist. Pærekrigen startede som en smørbollekrig, men da bollerne begyndte at lande nede i det langhårede ryatæppe, blev vi sendt ud i haven …