Legens bevægelser i skolen
I et temanummer om Pædagogik & krop i tidsskriftet Forskning i pædagogers profession og uddannelse undersøges legens bevægelige og improvisatoriske kvaliteter. I artiklen fungerer begreberne legeorden og legepraksis som linse for børns forbindelser, forhandlinger og invitationer i leg som praktiseres verbalt og kropsligt. Gennem empiriske eksempler argumenterer vi for at leg kan få bedre betingelser for at udfolde sig, hvis skolen giver børnekroppene plads til at bevæge sig og mulighed for at udfolde sig i improvisatoriske spor, og at de fagprofessionelle kan indgå i de spor på relevante måder for legen. Artiklen er skrevet på baggrund af Må jeg være med-projektet og empirien er skabt gennem længerevarende eksperimenter med legedesign i samarbejde mellem forskere og pædagoger.
Forfattere: Helle Marie Skovbjerg, Anne-Lene Sand & Jens-Ole Jensen
Jens-Ole er cand. mag., ph.d. og docent i VIA University College, hvor han er leder af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Han forsker i eksistentielle temaer i børn og unges hverdagsliv i dagtilbud, skole og fritid i relation til motion og bevægelse i skolen, idrætsundervisning, bevægelse og leg. Han har bl.a. skrevet Rum der bevæger børn (2009), og redigeret bøgerne Vildt og farligt (2015), Motion og bevægelse i skolen (2018) og Sans for bevægelse (2020).