Spread the magic

Vi skal væk fra, at trænere ser trivsel som ekstra arbejde

Udfordringer med trivsel blandt børn og unge er et samfundsanliggende, der kræver tiltag på flere niveauer. En netop udgivet rapport fra Trivselskommissionen anbefaler en indsats, hvor leg, idræt og fysisk aktivitet opprioriteres. Det er en mulighed for idrætsforeninger og -forbund til at komme på banen, hvilket senest er sket med DBU’s store satsning ’Hele Danmarks Klubhus’. Her fremhæves det, at fodbold kan spille en central rolle i bestræbelserne på at fremme børn og unges trivsel gennem ’leg, læring og fællesskab’. Men hvad vil det egentlig sige at fremme trivsel gennem fodbold? Og hvordan kan vi som idrætsforskere og praktikere bidrage til, at det ikke blot bliver flotte ord, men idrætspædagogisk praksis i foreningslivet? Vores budskab er enkelt: Trivsel i idræt kræver, at vi tager idrætten – og trænerrollen – alvorligt som et pædagogisk anliggende. Det kræver, at vi ser trivsel som et spørgsmål om dannelse. Det kan du læse mere om dette i artiklen Eksperter: Vi skal væk fra, at trænere ser trivsel som ekstraarbejde – Fodbold skaber ikke bare trivsel af sig selv. Det kræver trænere, der tænker pædagogisk og arbejder med gode fællesskaber, mener forskerne Ole Lund, Kenneth Aggerholm og Kasper Lasthein Madsen. Læs hele artiklen på her på idrætsmonitor. 

ollu@via.dk | Website | + posts

Ole er Ph.d. i idræt fra Syddansk Universitet og arbejder nu som lektor på pædagoguddannelsen, VIA University College, Aarhus. Her arbejder han primært med forskning bl.a. i forskningsprogrammet 'Krop, bevægelse og idræt'.

Oles arbejde med forsknings- og udviklingsprojekter har bl.a. været rettet mod den pædagogiske praksis i dagtilbudsområdet, hvor han undersøger, hvordan pædagoger igennem berøring, bevægelse samt bearbejdning af dagligdagens eksistentielle kvaliteter kan understøtte børnehavebørns læring, dannelse, leg, motivation og lidenskab. I sin tidligere forskning har Ole haft en interesse i at undersøge og afdække kendetegnene for tiltrækkende og stimulerende læringsmiljøer indenfor medicinsk uddannelse og elitesportstræning.

Oles forskning tager udover filosofiske undersøgelser, poetisk fremstillingsformer også udgangspunkt i kvalitative metoder, herunder etnografisk feltarbejde, deltagerobservation samt semistrukturerede interviews.

Professor at Norges Idrettshøgskole | ka@nih.no | Website | + posts
klma@via.dk | Website | + posts

Ph.d., Lektor
Forskningscenter for pædagogik og deltagelse
VIA University College