Spread the magic

Legedesign

Legedesign er et nyt fagbegreb i den pædagogiske verden, der understøtter en reflekteret pædagogisk praksis. Legedesign bygger på en forståelse af leg som en stemningspraksis og udvikles gennem legeeksperimenter. I processen med at skabe legedesigns kan pædagoger arbejde systematisk og reflekteret med leg og samtidig understøtte legens kvaliteter.

Bogen kombinerer teoretiske perspektiver på leg med en række empiriske eksempler, hvor forskere og fagprofessionelle fra forskellige skoler sammen undersøger, hvordan pædagoger konkret kan arbejde med legedesign.

Legedesign i skole og SFO giver pædagoger et praksisnært værktøj til at arbejde med børns leg, fællesskaber og deltagelse og til at skabe mere plads til leg i skolehverdagen. Bogen er baseret på Må jeg være med?-projektet, hvor bl.a. bevægelsesleg som legetype udvikles og forfines gennem eksperimenter med henblik på at fremme børns deltagelsesmuligheder i leg.

Se en læseprøve her: Legedesign i skole og SFO | Akademisk Forlag

Docent at VIA University College | joj@via.dk | + posts

Jens-Ole er cand. mag., ph.d. og docent i VIA University College, hvor han er leder af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Han forsker i eksistentielle temaer i børn og unges hverdagsliv i dagtilbud, skole og fritid i relation til motion og bevægelse i skolen, idrætsundervisning, bevægelse og leg. Han har bl.a. skrevet Rum der bevæger børn (2009), og redigeret bøgerne Vildt og farligt (2015), Motion og bevægelse i skolen (2018) og Sans for bevægelse (2020).