
Meningsfuld idrætsundervisning: Et grundlag for en ny idrætspædagogisk tilgang til elevers meningsfulde oplevelser i idræt
En undersøgelse af det kropslige grundlag for at kunne understøtte elevers meningsfulde oplevelser i idrætsundervisningen. Foto: Esben Stilund Volshøj
Betydningsfuld skoleidræt kræver frihed og indlevelse
Erfaringer fra projektet Mere Meningsfuld Idrætsundervisning giver indblik i, hvordan lærere og pædagoger i indskolingen kan arbejde med at skabe mening for eleverne i idrætsundervisningen. Læs artikel i idrætsmonitor.
Idrætskompasset
Kan idrætskompasset som en ny didaktisk model bidrage til idrætsfagets udvikling? Hør i denne episode om idrætskompasset, og om hvordan denne model kan være med til at udfordre og udvide idrætsfagets alsidighedsbegreb. Gæst: Henrik Taarsted Jørgensen, lektor ved læreruddannelsen ved Via University College. Vært: Mette Munk
Afskaffelsen af idrætsprøven kan blive den bedste gave for faget nogensinde
Afskaffelsen af idrætsprøven kan blive den bedste gave for faget nogensinde Når idrætsprøven snart er fortid i landets folkeskoler, kan man vælge at anskue det som en en [...]
Hvordan bliver idrætsundervisningen til et inkluderende læringsmiljø?
I en ny artikel argumenterer Mette Munk for et dynamisk syn på inklusions- og eksklusionsprocesserne i idrætsundervisningen og for, hvordan den pædagogiske tilgang i undervisningen har stor indflydelse på elevernes deltagelsespositioner.
Til forsvar for det menneskelige i idræt og bevægelse
Hvad er det menneskelige ved idræt og bevægelse - læs med og find link til artiklen i indlægget. Illustration. AI
Legens bevægelser i skolen
Ny artikel om Legens bevægelser i skolen - find link til artiklen i indlægget. Illustration. Thomas Illum
Fællesskaber i idrætsundervisningen
Oplevelsen af at være en del af et fællesskab, er en af de centrale drivkræfter ved idræt i skolen og fritiden og derfor bør mulighederne for oplevelse af fællesskab også være en naturlig del af idrætsundervisningen i skolen. Læs mere om hvordan du kan arbejde med Fællesskab i denne artikel af Henrik Taarsted Jørgensen.
Dannelse og idrætsdidaktiske modeller
Idrætsdidaktiske modeller har særligt internationalt fået en stigende opmærksomhed. I to nye artikler diskuteres det, hvordan et uddannelsesteoretisk perspektiv kan kvalificere valget af idrætsdidaktiske modeller i idrætsundervisningen med henblik på dannelse. Illustration: Thomas Vium
Bevægelsesfrihed
I denne artikel fremstiller Ole Lund og Esben Stilund Volshøj, hvordan man kan forstå bevægelsesfrihed som et mellemmenneskeligt fænomen og giver bud på, hvordan man kan understøtte børn og unges oplevelser af frihed i bevægelsespædagogiske kontekster. Billede: Esben Volshøj
Øvelse i idrætsundervisningen
"Du skal øve dig!" lyder en ofte anvendt sætning i skolens idrætsundervisning. Men vi kan ikke enerådigt bestemme, at eleverne skal øve sig, de må nemlig selv have lyst dertil. I denne artikel undersøges det, hvordan underviseren kan understøtte elevernes øvelse idræt i skolen.
Hvorfor skal man til prøve i idræt efter 9. klasse?
I sommeren 2015 blev det for første gang muligt at komme til 9. klasses afgangsprøve i idræt i folkeskolen. Men hvorfor det er en god ide med en prøve i idræt, og hvad det betyder for fagforståelsen?
Listening to students’ silences
Tilgange til at forstå elevperspektivet har udviklet sig markant de seneste 30 år. Inden for idrætsforskningen har en særlig opmærksomhed været rettet mod det, som eleverne ikke fortæller. I artiklen undersøges hvordan vi kan søge at lytte til, høre og forstå elevernes tavshed med henblik på at forstå deres ikke-deltagelse i idrætsundervisningen.