
Til forsvar for det menneskelige i idræt og bevægelse
Hvad er det menneskelige ved idræt og bevægelse - læs med og find link til artiklen i indlægget. Illustration. AI
Legens bevægelser i skolen
Ny artikel om Legens bevægelser i skolen - find link til artiklen i indlægget. Illustration. Thomas Illum
Må jeg være med?
I Må jeg være med-projektet blev det en særlig pointe, at vi voksne ikke kan skabe eller designe leg, men at det pædagogiske personales opgave er at understøtte, facilitere eller at designe for leg. Illustration: Thomas Vium
At designe for bevægelsesleg
I denne artikel beskrives nogle principper for hvordan man kan designe lege, så flere børn har mulighed for at være med i legen. I indlægget finder du også link til den fulde artikel. Billede: Jens-Ole Jensen
Må jeg være med?
I projektet "Må jeg være med?" har forskere undersøgt, hvordan pædagoger i SFO-tiden og i den understøttende undervisning kan støtte børn i at lege. Her har du mulighed for at læse to artikler om henh. designprincipper for kreativ leg og materialers betydning for børns engagement i legen.
BeDraget ind i legen
Leg anses inden for det danske dagtilbud som børns naturlige aktivitetsform, og foregår derfor bedst uden voksen indblanding. Der er derfor en tendens til, at pædagoger stiller sig ud på sidelinjen af børns leg, men dette kapitel i 'Legens magi' viser, hvordan pædagogers måder at deltage på, kan få børn til at opleve lege, der ellers er igangsat af pædagogerne, som værende frie. Endvidere kan pædagogers deltagelse i børns egne lege medvirke til at udvide børnenes oplevelse af legen og dermed inspirere legen til at gå nye spændende veje.
Vild leg – det dionysiske i leg
Min tiårs fødselsdag var en stor succes. Alle drengene fra klassen kunne sidde rundt om bordet i spisestuen. Efter vi havde fået kakaomælk og boller med tandsmør, forduftede de indøvede manerer gradvist. Pærekrigen startede som en smørbollekrig, men da bollerne begyndte at lande nede i det langhårede ryatæppe, blev vi sendt ud i haven …