Må jeg være med?
Må jeg være med? Sådan spørger børn ofte, når de gerne vil lege med nogen. Desværre har alt for mange børn vanskeligt ved at finde legekammerater, tage initiativ til lege og holde legen i gang. De mangler simpelthen legekompetencer. Det er et problem, der bliver forstærket af, at udbuddet af og mulighederne for at underholde sig selv på digitale spilplatforme og sociale medier er stigende. Flere og flere børn får derfor ikke øvet sig i at lege med andre, og når de ikke øver sig, bliver de heller ikke bedre til det.
I forskningsprojektet Må jeg være med? har vi derfor undersøgt, hvordan pædagoger i SFO-tiden og i den understøttende undervisning kan støtte børnene i at lege. Gennem 1½ år lavede vi i samarbejde med pædagogerne designprocesser for leg. Ved hjælp af forskningsmetoden Design based research (DBR) iværksatte vi legeeksperimenter med henblik på at skabe øget inklusion. Vi satte nye lege i gang, hvor vi stræbte efter at skabe mange forskellige deltagelsesmuligheder, således at så mange børn som muligt kunne finde lege, hvor de følte sig hjemme. DBR er en praksisnær forskningsmetode, hvor man blandt andet gennem designprincipper forsøger at skabe forandringer. I den første af nedenstående artikler kan man læse om, hvordan designprincipperne blev udviklet i forhold til kreative lege (med temmelig meget bevægelse). I den anden artikel, fra det samme projekt, bliver det vist, hvordan de materialer der indgår i legene spiller en afgørende rolle for børnenes engagement i legen.
Jensen, J.-O., Jørgensen, H. H., Sand, A.-L., Hansen, J. H., Lieberoth, A., & Skovbjerg, H. M. (2022). Deltagelsesmuligheder i kreativ leg. Design based research-studie af leg i skolen. BUKS – Tidsskrift for Børne- Og Ungdomskultur, 66. https://tidsskrift.dk/buks/article/view/133771/178839
Sand, A.-L., Jensen, J.-O., Skovbjerg, H. M., Jørgensen, H. H., Hanssen, J. H., & Lieberoth, A. (2022). Når børn fælles skaber – om børns materialiserede samvær i leg. BUKS – Tidsskrift for Børne- Og Ungdomskultur, 66. https://tidsskrift.dk/buks/article/view/133772/178840
Der er også udgivet en forskningsrapport om resultaterne for hele projektet:
https://issuu.com/designskolen_kolding/docs/_m_jeg_v_re_med_.forskningsrapport
Projektet er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond og blev gennemført i et samarbejde mellem VIA University College, Københavns professionshøjskolen, DPU fra Aarhus Universitet og Designskolen i Kolding.
Jens-Ole er cand. mag., ph.d. og docent i VIA University College, hvor han er leder af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Han forsker i eksistentielle temaer i børn og unges hverdagsliv i dagtilbud, skole og fritid i relation til motion og bevægelse i skolen, idrætsundervisning, bevægelse og leg. Han har bl.a. skrevet Rum der bevæger børn (2009), og redigeret bøgerne Vildt og farligt (2015), Motion og bevægelse i skolen (2018) og Sans for bevægelse (2020).