Trip-Trap-Trapez

Dansk Skoleidræt
I aktionsforskningsprojektet ’Mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen’ har pædagoger, idrætslærere og forskere fra VIA University College, Syddansk Universitet og Dansk Skoleidræt undersøgt og udviklet didaktiske greb, der understøtter meningsfulde idrætsoplevelser for elever i idrætsundervisningen i indskolingen. Resultatet er seks didaktiske greb, hvor elevernes (inter)aktioner, deres nysgerrighed og kreativitet er centrale elementer, der kan fremme bevægelsesglæde og motivere børn til livslang fysisk aktivitet. Idrætsdidaktikken er desuden et bidrag til den internationale idrætsforskning i Meaningful Physical Education.
Du kan læse om de seks didaktiske greb I artiklen: Trip-Trap-Trapez – Seks didaktiske greb til at understøtte meningsfulde idrætsoplevelser i indskolingen og i en international forskningsartiklen: Six teaching strategies to support meaningful PE experiences in early primary schools – results from an action research project.
Referencer
Fletcher, T., Ní Chróinín, D., Gleddie, D. & Beni, S. (2021). Meaningful Physical Education: An Approach for Teaching and Learning. New York: Routledge.
Dalgas, B. W. (2024). Moving Denmark: Physical Activity Beliefs and Motivation within and Across Life. Ph.d. afhandling, Syddansk Universitet.
Gallagher, S. (2017). Enactivist Interventions: Rethinking the Mind. Oxford: Oxford University Press.
Kretchmar, R. S. (2006b). Ten More Reasons for Quality Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance 77(9), 6–9. https://doi.org/10.1080/07303084.2006.10597932.
Lyngstad, I. Hagen, P.M. & Aune, O. (2016). Understanding pupil’s hiding techniques in physical education. Sport, Education and Society, 21(8), 1127-1143. https://doi.org/10.1080/13573322.2014.993960
Reason, P. & Bradbury, H. (2008). Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. London: SAGE.