Bevægelse i skolenEsben Stilund Volshøj2024-11-20T08:40:55+01:00

Begavet Bevægelsesundervisning

By Ole Lund|februar 3rd, 2020|Tags: , , , , , , |

Mange voksenstyrede bevægelsesaktiviteter handler om at give børn og unge klare afgrænsede (bevægelses)opgaver. Dette indlæg skal ses som en opfordring til at skrue lidt ned for determineringslysten og i stedet arbejde med at gøre bevægelse og idræt til en gave – altså ikke bare en opgave! Læs mere i indlægget. Illustration: Thomas Vium

Bevægelse kan bane vej for elevens erkendelse på en anden måde end tavleundervisning

By Kasper Lasthein Madsen|oktober 7th, 2020|Tags: , , , , |

I nærværende artikel beskriver Kasper Lasthein Madsen, hvordan bevægelsesaktiviteter kan give eleverne i skolen kropslige erfaringer med det faglige indhold. Denne tilgang trækker på en forståelse af læring, der betoner, at de kognitive processer er farvet af handlinger og indlejret i sansemotoriske, følelsesmæssige og sociale erfaringer. Læs mere i indlægget. Foto: Inge Lynggaard Hansen

Diversity in teachers’ approaches to Movement Integration

By Henrik Taarsted Jørgensen|oktober 21st, 2019|Tags: , , , , |

Even though the principals in this study might have tried to encourage a decentralised individual approach to the use of MI [Movement Integration], participating teachers did not have a sense of ownership of, and commitment to, the implementation of the policy. Possibilities for collaboration, shared decision-making and common commitment seemed absent due to other priorities communicated within the school.

Er lærerens egen kropsbevidsthed en forudsætning for motion og bevægelse i folkeskolen?

By Hanne Christensen|maj 27th, 2021|Tags: , |

Har vi overset en vigtig forudsætning hos lærerne i folkeskolen for, at bevægelse kan indgå som en central del af undervisning? Læs mere om konkrete oplevelser fra et forskningsprojekt om bevægelse i folkeskolen.

Grounding – fodfæste i arbejdet med inkluderende motion og bevægelse

By Lise Réol, Mette Munk and Hanne Christensen|august 26th, 2022|Tags: , , |

I en ny artikel om motion og bevægelse i skolen peger Lise A. Réol, Mette Munk og Hanne Christensen på, hvordan lærere og pædagoger kan understøtte et inkluderende læringsmiljø for alle elever, når elever med opmærksomhedsmæssige udfordringer skal være med.

iMOOW!

By Jens-Ole Jensen, Kasper Lasthein Madsen, Anders Halling, Bodil Borg Høj, Mette Munk and Andreas Bolding Christensen|februar 1st, 2022|Tags: , , , |

Hvordan arbejder man meningsfuldt med bevægelse i skolen? Det spørgsmål har VIA UC, FIIBL og NIH i samarbejde med 25 skoler arbejdet med i de sidste fire år i projektet iMOOW! I dag udgiver Liv i skolen et temanummer om resultaterne fra projektet.

iMOOW!-bevægelsesdidaktik – mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen

By Bodil Borg Høj and Kasper Lasthein Madsen|oktober 8th, 2021|Tags: , , |

I denne artikel præsenterer Bodil Borg Høj og Kasper Lasthein Madsen en Bevægelsesdidaktik, som er udviklet med afsæt i almendidaktiske overvejelser om bl.a. faglige mål og elevforudsætninger og nyeste forskning inden for bevægelse, læring og trivsel.

Implementeringen af motion og bevægelse i skolen

By Henrik Taarsted Jørgensen|juli 30th, 2019|Tags: , , , , |

I august 2014 trådte en ny skolereform i kraft og et af de centrale reformelementer beskriver et krav om 45 minutters daglig motion og bevægelse for alle elever, der har til hensigt at fremme elevernes fysiske aktivitetsniveau. Af internationale studier tyder det på, at lærerne spiller en vigtig rolle for hvordan implementeringen forløber.

Koncept mindfulness – styrker og risici ved konceptualisering af mindfulness

By Lise Réol|april 26th, 2022|Tags: , , |

I denne artikel præsenterer og problematiserer Lise Réol brugen af mindfulness i folkeskolen i et konceptualiseret format og minder om, at anvendelsen af mindfulness i skolen kræver fintfølende, sensitive og nærværende lærere, der kan arbejde nuanceret med en mindful tilgang både til dem selv og eleverne. Billede: Lise Reól

Lad os omfavne børnenes kropslighed i undervisningen

By Kasper Lasthein Madsen|november 16th, 2020|Tags: , , |

En række undersøgelser har konkluderet, at skolerne har svært ved at leve op til kravet om 45 minutters daglig motion og bevægelse for alle elever i folkeskolen. Det har affødt et nyt initiativ, som skal sætte ”Fagene i bevægelse på en meningsfuld måde” (uvm.dk.). Det er et godt initiativ, men man må spørge sig selv, hvad der så er meningsfuld bevægelse i undervisningen, og dette svar kræver nogle grundlæggende overvejelser, der omfatter vores opfattelse af barnet som elev, og hvordan læring og erkendelse finder sted.

Literacy i motion og bevægelse i skolen

By Lise Réol|juli 31st, 2019|Tags: , , |

Igennem de senere år har der været en stærk stigende interesse for literacy i skolen. Ikke blot relateret til evnen at forstå skriftsproget i faget dansk, men også i matematik, fremmedsprog og idræt tales der om literacy, som en betegnelse for mestring inden for det specifikke felt.

Lyden af idræt – En handlingsorienteret tilgang til bevægelse i undervisningen

By Kasper Lasthein Madsen|december 15th, 2020|Tags: , , |

I en special edition af podcasten 'Lyden af idræt' kan du nu høre om en ny tilgang til bevægelse i undervisningen i folkeskolen, der er udviklet i aktionsforskningsprojektet iMOOW!. Tilgangen rummer en bevægelsesdidaktik, der omfatter forskellige handlingsorienterede kroppraksisser, som lærere kan anvende, når de planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen.

Lærere, pædagoger og forskere har sammen udviklet en handlingsorienteret bevægelsesdidaktik

By Kasper Lasthein Madsen|september 28th, 2020|Tags: , , , , |

Et særligt resultat fra forskningsprojektet iMOOW! er en ny handlingsorienteret bevægelsesdidaktik, der er inspireret af forskning i embodied og enactive cognition. Kernen i bevægelsesdidaktikken er 6 handlingsorienterede kropspraksisser, som du kan læse om i denne artikel.

Tilmeld dig nyhedsbrev og få besked i din mailbox hver gang vi uploader nyt på bloggen

Go to Top