Literacy i motion og bevægelse i skolen
Igennem de senere år har der været en stærk stigende interesse for literacy i skolen. Ikke blot relateret til evnen at forstå skriftsproget i faget dansk, men også i matematik, fremmedsprog og idræt tales der om literacy, som en betegnelse for mestring inden for det specifikke felt.
Begrebet kropslig literacy bliver udfoldet i artiklen på baggrund af Margeret Whitehead og Øyvind F. Standals idrætspædagogiske teorier. Kropslig literacy forstås som et modtræk til tidens instrumentalistiske forståelse af motion og bevægelse, som et redskab til optimering af krop og intellekt. I artiklen konkluderes det, at vi skal ikke have særligt fokus på kropslighed i skolen, fordi eleverne skal gøres læringsparate, men fordi kropslighed er en fundamental del af det at være menneske. Motion og bevægelse behøver heller ikke nødvendigvis altid at være sjovt. Vejen til kropslig literacy går også gennem anstrengelse og hårdt arbejde.
Reference: Réol, Lise (2017): Literacy i motion og bevægelse i skolen. Unge Pædagoger, nr. 1
Lektor VIA UC
Cand. Scient Psyk.
Læreruddannelsen i Aarhus