Om Henrik Taarsted Jørgensen

Denne forfatter har endnu ikke udfyldt nogle detaljer.
So far Henrik Taarsted Jørgensen has created 10 blog entries.

Fællesskaber i idrætsundervisningen

By Henrik Taarsted Jørgensen|2023-05-01T11:16:55+02:00maj 1st, 2023|Artikler, Seneste indlæg|

Oplevelsen af at være en del af et fællesskab, er en af de centrale drivkræfter ved idræt i skolen og fritiden og derfor bør mulighederne for oplevelse af fællesskab også være en naturlig del af idrætsundervisningen i skolen. Læs mere om hvordan du kan arbejde med Fællesskab i denne artikel af Henrik Taarsted Jørgensen.

Skal alle lærere nødvendigvis tage sig af motion og bevægelse i skolen?

By Henrik Taarsted Jørgensen|2020-11-13T07:30:14+01:00november 2nd, 2020|Blog|

Det halter fortsat med implementeringen af motion og bevægelse i skolen. Det skyldes bl.a. at lærerne føler sig tvunget til at anvende forskellige coping-strategier for at kunne håndtere et krydspres mellem øgede krav og begrænsede ressourcer. Ved at fritage lærere, som ikke har forudsætningerne eller ikke finder opgaven vigtig, kan behovet for anvendelse af coping-strategier reduceres. Og ved i stedet at give opgaven til de lærere, der kan og vil, kan elevernes lyst til deltagelse i – og udbyttet af - bevægelsesaktiviterne fremmes.

Udskolingslæreres perspektiv på motion og bevægelse i skolen

By Henrik Taarsted Jørgensen|2019-12-16T08:30:35+01:00december 16th, 2019|Bøger, Projekt|

Skoleledelserne på de fire skoler var bemærkelsesværdigt passive i opgaven med at forvalte bevægelsespolitikken og omsætte den til praksis. På trods af, at man fra mange studier ved, at ledelsen spiller en afgørende rolle for implementering af bevægelsesinterventioner, -programmer og politikker, så blev bevægelsespolitikken ikke prioriteret.

Ph.d.-forsvar: Udskolingslærernes perspektiv på motion og bevægelse i skolen

By Henrik Taarsted Jørgensen|2019-11-18T08:58:57+01:00november 18th, 2019|Blog|

Udskolingslærere oplever motion og bevægelse som en ekstra og mindre vigtig arbejdsopgave, hvilket afspejles i såvel omfanget som kvaliteten af bevægelse i undervisningen. Ph.d-forsvar ved Henrik Taarsted Jørgensen med titlen: ’Udskolingslæreres perspektiv på motion og bevægelse i skolen’. Den 6. december kl. 14.00 i laboratorie for Leg og Innovation, Bygning 39, SDU, Odense.

Diversity in teachers’ approaches to Movement Integration

By Henrik Taarsted Jørgensen|2019-10-21T13:31:10+02:00oktober 21st, 2019|Artikler|

Even though the principals in this study might have tried to encourage a decentralised individual approach to the use of MI [Movement Integration], participating teachers did not have a sense of ownership of, and commitment to, the implementation of the policy. Possibilities for collaboration, shared decision-making and common commitment seemed absent due to other priorities communicated within the school.

Implementeringen af motion og bevægelse i skolen

By Henrik Taarsted Jørgensen|2019-07-31T11:42:13+02:00juli 30th, 2019|Artikler|

I august 2014 trådte en ny skolereform i kraft og et af de centrale reformelementer beskriver et krav om 45 minutters daglig motion og bevægelse for alle elever, der har til hensigt at fremme elevernes fysiske aktivitetsniveau. Af internationale studier tyder det på, at lærerne spiller en vigtig rolle for hvordan implementeringen forløber.