Om Esben Stilund Volshøj

Esben er cand. scient. idræt, og lektor på Læreruddannelsen i Aarhus på VIA University College, hvor han underviser i faget idræt og er en del af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Esben er særligt optaget af fænomenologiske og eksistentielle temaer for børn og unge i relation til idræt og bevægelse i skolen, og har bl.a. været med til at redigere bogen "Motion og bevægelse" i skolen (2018).

Bevægelsesfrihed

By |2020-05-27T14:49:53+02:00maj 26th, 2020|Blog|

Oplevelsen af at kunne bevæge sig frit synes at være nødvendig for, at børn af egen fri vilje bevæger sig ind i et givent (fag)område. Det er derfor interessant, hvordan pædagoger og undervisere i samspil med børn kan være i stand til at give dem oplevelser af frirum i bevægelsesaktiviteter, hvor der er plads til at eksperimentere, lege og blive pirret, så de bliver grebet af bevægelsen.

Et dannelsesargument for temabaseret idrætsundervisning

By |2020-05-04T07:54:33+02:00maj 4th, 2020|Blog|

Temabaseret idrætsundervisning har de seneste år været foreslået som tilgang til idrætsfaget, for at eleverne kan opleve en mere helhedsorienteret og varierende undervisning. Argumenterne synes dog overvejende at tage udgangspunkt i et uddannelsesrationale, men hvori ligger en dannelsesmæssig værdi for at arbejde temabaseret i idrætsundervisningen?

Se flere indlæg