ProjekterEsben Stilund Volshøj2024-11-20T08:42:49+01:00

Undervisningsmateriale fra iMOOW!

By Mette Munk|oktober 27th, 2020|Categories: Bevægelse i skolen, Projekt, Undervisningsmateriale|Tags: , , |

iMOOW! projektet har bidraget til udviklingen af en bevægelsesdidaktik som understøtter anvendelse af bevægelse som didaktisk værktøj i undervisningen. Aktiviteterne har vi samlet i 10 aktivitetskort, som du frit kan hente her sammen med en lærervejledning. Foto: Inge Lynggaard Hansen

Udskolingslæreres perspektiv på motion og bevægelse i skolen

By Henrik Taarsted Jørgensen|december 16th, 2019|Categories: Bevægelse i skolen, Bøger, Projekt|Tags: , , , , |

Skoleledelserne på de fire skoler var bemærkelsesværdigt passive i opgaven med at forvalte bevægelsespolitikken og omsætte den til praksis. På trods af, at man fra mange studier ved, at ledelsen spiller en afgørende rolle for implementering af bevægelsesinterventioner, -programmer og politikker, så blev bevægelsespolitikken ikke prioriteret.

Nyt spil giver redskaber til at arbejde med dans og bevægelse i dagtilbud

By Lone Wiegaard|november 18th, 2021|Categories: Daginstitution, Projekt, Seneste indlæg|Tags: , , , |

Sammen med lektor fra VIA har Dansehallerne udviklet Dansekarrusellen, som gør det nemt for pædagoger at arbejde struktureret med dans og bevægelse. Mød dem på RE:MOVE konferencen 2021.

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning

By Kasper Lasthein Madsen, Kirstine Boel Lillelund and Esben Stilund Volshøj|oktober 3rd, 2022|Categories: Idrætsundervisning, Projekt, Seneste indlæg|Tags: , , |

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning (MMI) er et toårigt aktionsforskningsprojekt støttet af A.P. Møller Fonden, der har til formål at undersøge, hvordan man kan skabe en mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen. Læs mere om projektet her og se videoklip fra en af de involverede skoler.

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning

By Esben Stilund Volshøj, Kasper Lasthein Madsen, Anne Wolff Jakobsen, Annemari Munk Svendsen, Kirstine Boel Lillelund, Torben Hansen and Michael Hansen|december 12th, 2023|Categories: Idrætsundervisning, Projekt, Seneste indlæg, Undervisningsmateriale|Tags: , , |

Nyt materiale til idrætsundervisning i indskoling på baggrund af aktionsforskningsprojektet MMI.

Må jeg være med?

By Jens-Ole Jensen|september 16th, 2019|Categories: Projekt|Tags: , , , |

De fleste kender dette spørgsmål. For nogle er det forbundet med sårbarhed at spørge, mens det for andre er det mest naturlige. For alle er det vigtigt at føle sig som en del af fællesskabet og at have redskaberne til komme ind i nye. I dette forskningsprojekt undersøger vi sammen med børn og pædagoger, hvordan leg kan bidrage til at inkludere flere børn i skolen og SFO-tiden.

Lyden af idræt

By Andreas Bolding Christensen and Emilie Nykjær Rasmussen|oktober 26th, 2020|Categories: Blog, Idrætsundervisning, Podcast, Projekt|Tags: , , |

Lyden af idræt er en podcast om idrætsundervisning, som fungerer som inspirationskilde til at skabe endnu bedre idrætsundervisning. Podcasten henvender sig primært til idrætslærere og idrætslærerstuderende, men også andre der er optagede af undervisning i idræt og bevægelse.

Livestream af ph.d forsvar om bevægelse integreret i undervisningen fredag den 19. februar kl. 10

By Kasper Lasthein Madsen|februar 1st, 2021|Categories: Projekt, Seneste indlæg|Tags: , , , |

Se med her når Kasper Lasthein Madsen forsvarer sit ph.d. projekt om en handlingsorienteret bevægelsesdidaktik for folkeskolen.

Leg og øvelse

By Søren Hørning Hansen|december 4th, 2020|Categories: Blog, Professionsuddannelser, Projekt, Seneste indlæg|Tags: , , |

Hvad er forholdet mellem leg og øvelse? I et nyt ph.d. projekt tilknyttet Læreruddannelsen på VIA og forskningsprogrammet Playful Learning, søger Søren Hørning Hansen at bidrage til udviklingen af en legende øvelsesdidaktik på Læreruddannelsen, ved at anskue leg som en form for øvelse. Læs mere om Sørens projekt her.

iMOOW!

By Jens-Ole Jensen, Kasper Lasthein Madsen, Anders Halling, Bodil Borg Høj, Mette Munk and Andreas Bolding Christensen|februar 1st, 2022|Categories: Bevægelse i skolen, Bøger, Projekt, Seneste indlæg|Tags: , , , |

Hvordan arbejder man meningsfuldt med bevægelse i skolen? Det spørgsmål har VIA UC, FIIBL og NIH i samarbejde med 25 skoler arbejdet med i de sidste fire år i projektet iMOOW! I dag udgiver Liv i skolen et temanummer om resultaterne fra projektet.

Idrætsundervisning i indskolingen

By Lone Wiegaard and Bodil Borg Høj|september 25th, 2019|Categories: Idrætsundervisning, Projekt|Tags: , , |

Mange børn har let ved at deltage i idrætsundervisningen i skolen, imens andre børn har sværere ved at aflæse koderne og fornemme, hvad der foregår. Dette udviklingsprojekt tager udgangspunkt i ”Børn med opmærksomhedsudfordringer” med formålet at fremme inklusion og styrke idrætsundervisningen for alle børn i skolen.

Eksperimenter med krop, sanser og bevægelse

By Michael Friedrich Walter Blume|juni 26th, 2020|Categories: Daginstitution, Projekt|Tags: , , , |

Alle børn i børnehaven skal have mulighed for at udforske og eksperimentere med mange forskellige måder at bruge kroppen på. Sådan lyder et mål i den styrkede pædagogiske læreplan. Det kan være rigtig spændende at sætte gang i udforskende og undersøgende aktiviteter, og samtidig kan det føles angstprovokerende, når man står i det åbne og ikke ved, hvordan det hele ender. Den eksperimenterende arbejdsform er et forholdsvis nyt og provokerende emne i bevægelsespædagogikken.

Tilmeld dig nyhedsbrev og få besked i din mailbox hver gang vi uploader nyt på bloggen

Go to Top