Seneste artikler
Herunder finder du en præsentation af alle artikler på RE:MOVE. Indlæggene er udformet som abstracts og har til formål at præsentere forsknings- og formidlingsartikler udgivet i VIA om pædagogiske problemstillinger i arbejdet med krop, idræt og bevægelse i skole og daginstitution. I præsentationen vil der være et link til den fulde artikel.
maj 2024
Legens bevægelser i skolen
Ny artikel om Legens bevægelser i skolen - læs mere her og find link til artiklen. Illustration. Thomas Illum
marts 2024
Må jeg være med?
I Må jeg være med-projektet blev det en særlig pointe, at vi voksne ikke kan skabe eller designe leg, men at det pædagogiske personales opgave er at understøtte, facilitere eller at designe for leg. Læs mere her. Illustration: Thomas Vium
oktober 2023
Lad os falde noget mere – om betydningen af børns fald i vuggestuen
Kroppe har både muligheder og begrænsninger. Når man lærer at gå, lærer man også at falde. Men hvordan finder pædagogen balancen mellem opmuntring og omsorg, når små børn falder igen og igen? Læs mere her.
september 2023
Meningsfuld legende undervisning – en bevægelsesfilosofisk undersøgelse af legende tilgange til undervisning på pædagoguddannelsen
I en ny artikel bidrager Ole Lund til diskussionen om, hvordan legende tilgange til undervisning kan opleves meningsfuldt af studerende på pædagoguddannelsen.
maj 2023
Det vi danser om! Mening med dans og kropslige udtryksformer i børnehaven
Ny artikel med en eksistentiel tilgang til bevægelse: Det danser vi om! – Mening med dans og kropslige udtryksformer i børnehaven, skrevet af Michael Blume. Billede af Michael Blume
At designe for bevægelsesleg
I denne artikel beskrives nogle principper for hvordan man kan designe lege, så flere børn har mulighed for at være med i legen. I indlægget finder du også link til den fulde artikel. Billede: Jens-Ole Jensen