Grounding – Kropslig forankring i professionerne
Ny bog om begrebet Grounding som betegnelsen for oplevelsen af både fysisk og psykisk fodfæste. Foto: Oscar Wiegaard
Ny bog om begrebet Grounding som betegnelsen for oplevelsen af både fysisk og psykisk fodfæste. Foto: Oscar Wiegaard
Er fysisk aktivitet god medicin for børn med ADHD? Hør i denne episode af RE:MOVE's podcastserie, om hvad vi ved om sammenhængen ADHD-symptomer og fysisk aktivitet.
I et nyt paraplyreview peger Lise Réol på nogle af de positive sider, som fysisk aktivitet kan have for børn og unge med ADHD, og diskuterer nogle af de parametre, som kan have betydning derfor. Læs mere her.
I denne artikel Mindfulness og relationskompetence – socioemotionel læring i skolen forholder Lise Réol sig til sammenhængen mellem relationskompetence og mindfulness.
I en ny artikel om motion og bevægelse i skolen peger Lise A. Réol, Mette Munk og Hanne Christensen på, hvordan lærere og pædagoger kan understøtte et inkluderende læringsmiljø for alle elever, når elever med opmærksomhedsmæssige udfordringer skal være med.
I denne artikel præsenterer og problematiserer Lise Réol brugen af mindfulness i folkeskolen i et konceptualiseret format og minder om, at anvendelsen af mindfulness i skolen kræver fintfølende, sensitive og nærværende lærere, der kan arbejde nuanceret med en mindful tilgang både til dem selv og eleverne. Billede: Lise Reól
Alle er med! er et projekt, der har undersøgt, hvordan lærere og pædagoger kan understøtte et inkluderende læringsmiljø, når elever med opmærsomhedsmæssige udfordringer skal være med.
I bøgerne ’Indirect Pedagogy’ (2013) og ’At bryde isen’ (2019) tager Saeverot og Borghäll livtag med centrale pædagogiske og eksistentielle problemstillinger. Det gør de med pædagogiske greb som forførelse, bedrag og grænsevandring, men hører disse begreber hjemme i en pædagogisk kontekst?
På baggrund af folkeskolereformens indførsel af i gennemsnit 45 minutters motion og bevægelse om dagen, diskuteres baggrunden for lovkravet, potentialerne ved motion og bevægelse i skolen og potentielle udfordringer i feltet.
Igennem de senere år har der været en stærk stigende interesse for literacy i skolen. Ikke blot relateret til evnen at forstå skriftsproget i faget dansk, men også i matematik, fremmedsprog og idræt tales der om literacy, som en betegnelse for mestring inden for det specifikke felt.