IdrætsundervisningEsben Stilund Volshøj2024-11-20T08:42:00+01:00

Begavet Bevægelsesundervisning

By Ole Lund|februar 3rd, 2020|Tags: , , , , , , |

Mange voksenstyrede bevægelsesaktiviteter handler om at give børn og unge klare afgrænsede (bevægelses)opgaver. Dette indlæg skal ses som en opfordring til at skrue lidt ned for determineringslysten og i stedet arbejde med at gøre bevægelse og idræt til en gave – altså ikke bare en opgave! Læs mere i indlægget. Illustration: Thomas Vium

Bevægelsesfrihed

By Ole Lund and Esben Stilund Volshøj|maj 26th, 2020|Tags: , , , |

Oplevelsen af at kunne bevæge sig frit synes at være nødvendig for, at børn af egen fri vilje bevæger sig ind i et givent (fag)område. Det er derfor interessant, hvordan pædagoger og undervisere i samspil med børn kan være i stand til at give dem oplevelser af frirum i bevægelsesaktiviteter, hvor der er plads til at eksperimentere, lege og blive pirret, så de bliver grebet af bevægelsen.

Bevægelsesfrihed

By Ole Lund and Esben Stilund Volshøj|maj 25th, 2022|Tags: , , , , |

I denne artikel fremstiller Ole Lund og Esben Stilund Volshøj, hvordan man kan forstå bevægelsesfrihed som et mellemmenneskeligt fænomen og giver bud på, hvordan man kan understøtte børn og unges oplevelser af frihed i bevægelsespædagogiske kontekster. Billede: Esben Volshøj

Dannelse og idrætsdidaktiske modeller

By Esben Stilund Volshøj and Jens-Ole Jensen|maj 27th, 2022|Tags: , , , , |

Idrætsdidaktiske modeller har særligt internationalt fået en stigende opmærksomhed. I to nye artikler diskuteres det, hvordan et uddannelsesteoretisk perspektiv kan kvalificere valget af idrætsdidaktiske modeller i idrætsundervisningen med henblik på dannelse. Illustration: Thomas Vium

Et dannelsesargument for temabaseret idrætsundervisning

By Esben Stilund Volshøj|maj 4th, 2020|Tags: , |

Temabaseret idrætsundervisning har de seneste år været foreslået som tilgang til idrætsfaget, for at eleverne kan opleve en mere helhedsorienteret og varierende undervisning. Argumenterne synes dog overvejende at tage udgangspunkt i et uddannelsesrationale, men hvori ligger en dannelsesmæssig værdi for at arbejde temabaseret i idrætsundervisningen?

Fællesskaber i idrætsundervisningen

By Henrik Taarsted Jørgensen|maj 1st, 2023|Tags: , , , |

Oplevelsen af at være en del af et fællesskab, er en af de centrale drivkræfter ved idræt i skolen og fritiden og derfor bør mulighederne for oplevelse af fællesskab også være en naturlig del af idrætsundervisningen i skolen. Læs mere om hvordan du kan arbejde med Fællesskab i denne artikel af Henrik Taarsted Jørgensen.

Hvordan imødekommer vi bedst elevernes oplevelser af eksklusion og marginalisering i idræt og bevægelsesaktiviteter?

By Mette Munk|november 4th, 2019|Tags: , , , |

Med dette indlæg vil jeg forsøge at udfordre vores nuværende måde at tænke inklusion på i idræt og bidrage med nye perspektiver på, hvordan inklusionsopgaven kan gribes an både i idrætsundervisningen og i andre af skolens fag, hvor der bliver anvendt bevægelsesaktiviteter.

Idrætsundervisning i indskolingen

By Lone Wiegaard and Bodil Borg Høj|september 25th, 2019|Tags: , , |

Mange børn har let ved at deltage i idrætsundervisningen i skolen, imens andre børn har sværere ved at aflæse koderne og fornemme, hvad der foregår. Dette udviklingsprojekt tager udgangspunkt i ”Børn med opmærksomhedsudfordringer” med formålet at fremme inklusion og styrke idrætsundervisningen for alle børn i skolen.

Listening to students’ silences

By Mette Munk|november 11th, 2019|Tags: , , , , |

Tilgange til at forstå elevperspektivet har udviklet sig markant de seneste 30 år. Inden for idrætsforskningen har en særlig opmærksomhed været rettet mod det, som eleverne ikke fortæller. I artiklen undersøges hvordan vi kan søge at lytte til, høre og forstå elevernes tavshed med henblik på at forstå deres ikke-deltagelse i idrætsundervisningen.

Meningsfuld idræt for alle

By Kasper Lasthein Madsen|august 22nd, 2023|Tags: , |

Hvordan kan man lave idrætsundervisning, der er meningsfuld for alle børn og unge? Hør i denne episode af RE:MOVE's podcastserie, om de udfordringer, idrætslærere står med i hverdagen, når de møder børn, som ikke er engagerede, og som i yderste konsekvens oplever ubehag ved at have idræt og om de konkrete måder at imødekomme udfordringerne på.

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning

By Kasper Lasthein Madsen, Kirstine Boel Lillelund and Esben Stilund Volshøj|oktober 3rd, 2022|Tags: , , |

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning (MMI) er et toårigt aktionsforskningsprojekt støttet af A.P. Møller Fonden, der har til formål at undersøge, hvordan man kan skabe en mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen. Læs mere om projektet her og se videoklip fra en af de involverede skoler.

Teaching Personal and Social Responsibility

By Esben Stilund Volshøj|august 7th, 2019|Tags: , , , , |

Skolereformen fra 2014 må siges at hylde en mere instrumentel tænkning om kroppens anvendelse i skolen. Men idræt, krop og bevægelse favner selvfølgelig bredere i en skolekontekst, og indeholder også et dannelsespotentiale. Teaching Personal and Social Responsibility er en Idrætspædagogisk model, som sætte fokus på hvordan man kan arbejde med dannelsestematikker igennem idræt og bevægelse.

Tilmeld dig nyhedsbrev og få besked i din mailbox hver gang vi uploader nyt på bloggen

Go to Top