Om Michael Friedrich Walter Blume

Lektor, Cand. scient., underviser på Pædagoguddannelsen Ikast og videnskabelig medarbejder ved Kultur og Pædagogik, Center for forskning & udvikling på VIA University College.

Lad os falde noget mere – om betydningen af børns fald i vuggestuen

By Michael Friedrich Walter Blume, Grethe Sandholm and Anette Lindhal Mikkelsen|2023-10-03T11:28:57+02:00oktober 3rd, 2023|Artikler, Seneste indlæg|

Kroppe har både muligheder og begrænsninger. Når man lærer at gå, lærer man også at falde. Men hvordan finder pædagogen balancen mellem opmuntring og omsorg, når små børn falder igen og igen? Læs mere her.

Eksperimenter med krop, sanser og bevægelse

By Michael Friedrich Walter Blume|2020-06-26T10:07:00+02:00juni 26th, 2020|Projekt|

Alle børn i børnehaven skal have mulighed for at udforske og eksperimentere med mange forskellige måder at bruge kroppen på. Sådan lyder et mål i den styrkede pædagogiske læreplan. Det kan være rigtig spændende at sætte gang i udforskende og undersøgende aktiviteter, og samtidig kan det føles angstprovokerende, når man står i det åbne og ikke ved, hvordan det hele ender. Den eksperimenterende arbejdsform er et forholdsvis nyt og provokerende emne i bevægelsespædagogikken.

Energi – Pædagogiske refleksioner over energien der skaber bevægelse

By Michael Friedrich Walter Blume|2020-05-21T06:55:47+02:00januar 21st, 2020|Artikler|

Når børn gynger rigtigt højt, kaster en bold med al kraft eller cykler med fuld fart, er der dynamik i børns bevægelser, og netop i dynamikken bliver energiernes virkekraft synlig. En leg med forskellige fysiske energiformer som tyngdekraft, acceleration og hastighed opleves med kroppen og gennem sanserne. At få en fornemmelse for disse energier kan både fremme børns kropsbevidsthed og være eksistentielt meningsfuldt.

Go to Top