
Vi skal væk fra, at trænere ser trivsel som ekstra arbejde
En god træner tager ansvar for, hvordan børn og unge er sammen og engagerer sig i idrætten - ikke bare hvordan de sparker til bolden. Foto: Idrætsmonitor
Trip-Trap-Trapez
6 didaktiske greb til at understøtte elevers meningsfulde oplevelser i idrætsundervisningen i indskolingen. Foto: Dansk Skoleidræt
Legedesign
Legedesign bygger på en forståelse af leg som en stemningspraksis og udvikles gennem legeeksperimenter. Læs mere om bogen og find læseprøve i dette indlæg.
Bevægelsespraksisser i dagtilbud
Denne artikel undersøger hvilke bevægelsespraksisser, der er tilstede i dagtilbud, og foreslår tre måder at forstå bevægelse på i dagtilbud. Foto: Michael Blume
Meningsfuld idrætsundervisning: Et grundlag for en ny idrætspædagogisk tilgang til elevers meningsfulde oplevelser i idræt
En undersøgelse af det kropslige grundlag for at kunne understøtte elevers meningsfulde oplevelser i idrætsundervisningen. Foto: Esben Stilund Volshøj
Betydningsfuld skoleidræt kræver frihed og indlevelse
Erfaringer fra projektet Mere Meningsfuld Idrætsundervisning giver indblik i, hvordan lærere og pædagoger i indskolingen kan arbejde med at skabe mening for eleverne i idrætsundervisningen. Læs artikel i idrætsmonitor.
Idrætskompasset
Kan idrætskompasset som en ny didaktisk model bidrage til idrætsfagets udvikling? Hør i denne episode om idrætskompasset, og om hvordan denne model kan være med til at udfordre og udvide idrætsfagets alsidighedsbegreb. Gæst: Henrik Taarsted Jørgensen, lektor ved læreruddannelsen ved Via University College. Vært: Mette Munk
Afskaffelsen af idrætsprøven kan blive den bedste gave for faget nogensinde
Afskaffelsen af idrætsprøven kan blive den bedste gave for faget nogensinde Når idrætsprøven snart er fortid i landets folkeskoler, kan man vælge at anskue det som en en trussel eller en gave, skriver tre debattører og lektorer i idræt. De argumenterer i dette indlæg for, at det er [...]
Hvordan bliver idrætsundervisningen til et inkluderende læringsmiljø?
I en ny artikel argumenterer Mette Munk for et dynamisk syn på inklusions- og eksklusionsprocesserne i idrætsundervisningen og for, hvordan den pædagogiske tilgang i undervisningen har stor indflydelse på elevernes deltagelsespositioner.
Inklusion af ikke-idrætsvante børn i idræt i skolen
Hvordan bliver idrætsundervisningen til et inkluderende læringsmiljø? Hør i denne episode om, hvorfor dybdelæring og medbestemmelse er vigtig, hvis man skal inkludere de ikke-idrætsvante børn i idrætsundervisningen.
Til forsvar for det menneskelige i idræt og bevægelse
Hvad er det menneskelige ved idræt og bevægelse - læs med og find link til artiklen i indlægget. Illustration. AI
Helle Winther modtager VIAs idræts- og bevægelsespædagogiske pris 2024
Helle Winther Københavns Universitet modtager VIA's Idræts-og bevægelsespædagogisk pris. Illustration: Thomas Vium
Legende bevægelser i et koreografisk perspektiv
Legende bevægelser i et koreografisk perspektiv. En ph.d.-afhandling om hvordan pædagogstuderende kan lære at være legende og dansende i kreative bevægelsesaktiviteter som en del af pædagogens relationsarbejde. Foto: Michael Blume
Krop og bevægelse baner vej for læring
Hør i denne episode om hvilke muligheder og udfordringer, der er forbundet med at integrere bevægelse i undervisningen Illustration: Thomas Vium
Vilde Eventyr
Nyt undervisningsmateriale til børnehaveklassen, bestående af fem narrative forløb, hvor bevægelse og leg integreres i arbejdet med børnehaveklassens kompetenceområder. Illustrator: Mikkel Schmidt Maltesen
Grounding – Kropslig forankring i professionerne
Ny bog om begrebet Grounding som betegnelsen for oplevelsen af både fysisk og psykisk fodfæste. Foto: Oscar Wiegaard
Idræt i skolen
Akademisk Forlag har udgivet en ny bog om idrætsdidaktik. Læs indledningen her. Ilustration: Akademisk forlag
Legens bevægelser i skolen
Ny artikel om Legens bevægelser i skolen - find link til artiklen i indlægget. Illustration. Thomas Illum
Redskabsdug til idræt i skolen
Nyt materiale til skolens idrætsundervisning i Redskabsgymnastik. Se video af Henrik der introducerer dugen. Illustration: Henrik Taarsted Jørgensen
Må jeg være med?
I Må jeg være med-projektet blev det en særlig pointe, at vi voksne ikke kan skabe eller designe leg, men at det pædagogiske personales opgave er at understøtte, facilitere eller at designe for leg. Illustration: Thomas Vium
Meningsfuld legende undervisning
Hør i denne podcast Ole Lund fortæller om hvorfor det kræver både tid, øvelse og tålmodighed, hvis den meningsfulde leg skal indfinde sig. Illustration: Thomas Vium
Mariehønen Evigdans
En oversigtsmodel til planlægning, udvikling og analyse af undervisning i dans og udtryk. Illustration: Anette Bloch Sandgaard
Mere Meningsfuld Idrætsundervisning
Nyt materiale til idrætsundervisning i indskoling på baggrund af aktionsforskningsprojektet MMI.
Birgitte Møs modtager VIAs idræts- og bevægelsespædagogiske pris 2023
Birgitte Møs, Københavns Kommune modtager pris for hendes pædagogiske arbejde med idræt og bevægelse. Illustration: Thomas Vium
Lad os falde noget mere
Når man lærer at gå, lærer man også at falde. Men hvordan finder pædagogen balancen mellem opmuntring og omsorg, når små børn falder igen og igen? Læs mere her.