Legende bevægelser i et koreografisk perspektiv: Designbaserede undersøgelser af danse- og bevægelsespraksisser på pædagoguddannelsen
En ph.d.-afhandling om hvordan pædagogstuderende kan lære at deltage i kreative bevægelsesaktiviteter med henblik på at være legende og dansende som en del af pædagogens relationsarbejde.
Formålet med afhandlingen har været at undersøge, hvad det vil sige at være legende med sin krop og hvordan den undervisning, der indeholder legende bevægelsesaktiviteter, kan praktiseres på nutidens pædagoguddannelse.
Undersøgelsen viste, at de studerende på mange måder bevæger sig mindre, både i deres bevægelser og generelt i deres liv. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at de studerende har svært at blive i en skabende proces over længere tid og finder det udfordrende at træde frem i legende bevægelser.
Afhandlingens resultater bidrager med ny viden om, hvordan de legende, kropslige og kreative udtryksformer igen kan få vægt i en samtid, hvor de studerendes liv ikke bare er præget af akademiseringen af professionsuddannelserne, men også af et øget fokus på præstation, perfektionisme og individualitet.
Jeg har i kraft af min dansebaggrund i samarbejde med studerende og undervisere udviklet et legende koreografisk undervisningsdesign med drilske bevægelsesopgaver, der øver deltagerne i at være fantasifulde ved flydende at skiftes til at være optrædende, tilskuere og oplevere i et fælles legende univers. Her står idéen om, at ’det ikke skal se rigtigt ud’, centralt. Derudover giver jeg i afhandlingen flere bud på, hvordan smittende bevægelsesfællesskaber kan se ud og udvikle sig i undervisningsrummet, når underviseren lader de studerende tage styringen.
Det kan virke forstyrrende at give plads til legende bevægelser og drilske handlinger på en uddannelse, men en forståelse af disse ofte uventede legende handlingers værdi kan være et springbræt, som hjælper undervisere og kommende pædagoger til at skabe miljøer for udvikling, læring og omsorg.
Du kan læse og downloade afhandlingen herunder:
Ph.d.-afhandling af Lars Dahl Pedersen
I dag er jeg ansat på Professionshøjskolen Absalon og tilknyttet forskningsmiljøet Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde. Du kan læse mere om min forskning på UC Viden.
Lars Dahl Pedersen var ansat på Aarhus Universitet (DPU) og pædagoguddannelsen på VIA University College som ph.d.-studerende. Ph.d.-projektet er en del af det nationale forskningsprogram i Playful Learning fra 2020-2024. Lars har en kunstnerisk baggrund som moderne (contemporary) danser og koreograf samt en kandidatuddannelse i filosofi fra Københavns Universitet med profil i fænomenologi og bevidsthedsfilosofi.
I dag er Lars ansat på Professionshøjskolen Absalon og tilknyttet forskningsmiljøet Bevægelse, kreativitet og æstetik i pædagogisk arbejde.