Seneste indlæg

Herunder finder du de seneste indlæg på RE:MOVE. Anvend dropdown menuen under indlæg i hovedmenuen til at finde henholdsvis blogs, artikler, bøger eller kronikker.
Lyden af idræt – En handlingsorienteret tilgang til bevægelse i undervisningen
I en special edition af podcasten 'Lyden af idræt' kan du nu høre om en ny tilgang til bevægelse i undervisningen i folkeskolen, der er udviklet i aktionsforskningsprojektet iMOOW!. Tilgangen rummer en bevægelsesdidaktik, der omfatter forskellige handlingsorienterede kroppraksisser, som lærere kan anvende, når de planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen.
iMOOW!
Hvordan arbejder man meningsfuldt med bevægelse i skolen? Det spørgsmål har VIA UC, FIIBL og NIH i samarbejde med 25 skoler arbejdet med i de sidste fire år i projektet iMOOW! I dag udgiver Liv i skolen et temanummer om resultaterne fra projektet.
Leg og øvelse
Hvad er forholdet mellem leg og øvelse? I et nyt ph.d. projekt tilknyttet Læreruddannelsen på VIA og forskningsprogrammet Playful Learning, søger Søren Hørning Hansen at bidrage til udviklingen af en legende øvelsesdidaktik på Læreruddannelsen, ved at anskue leg som en form for øvelse. Læs mere om Sørens projekt her.
Min pædagogiske rejse
I en episode af podcastserien 'Min pædagogiske rejse' fortæller Jens-Ole Jensen om hans optagethed af glæden ved at bevæge sig, om hvordan vi kan styrke sproget om glæde ved bevægelse og giver eksempler på hvordan vi kan arbejde med fænomenet i daginstitution og skole.
Koreografiske eksperimenter med en passioneret, kropslig og legende undervisningskultur på pædagoguddannelsen
Dette ph.d.-projektet er et ud af 12 ph.d.-projekter i det landsdækkende forskningsprogram i Playful Learning. I projektet arbejder Lars Dahl Pedersen med en særlig koreografisk tilgang for at undersøge forholdet mellem passion, kropslighed og leg i undervisningsrummet på pædagoguddannelsen. Foto: Maria Cecilie Ortmann
Lad os omfavne børnenes kropslighed i undervisningen
En række undersøgelser har konkluderet, at skolerne har svært ved at leve op til kravet om 45 minutters daglig motion og bevægelse for alle elever i folkeskolen. Det har affødt et nyt initiativ, som skal sætte ”Fagene i bevægelse på en meningsfuld måde” (uvm.dk.). Det er et godt initiativ, men man må spørge sig selv, hvad der så er meningsfuld bevægelse i undervisningen, og dette svar kræver nogle grundlæggende overvejelser, der omfatter vores opfattelse af barnet som elev, og hvordan læring og erkendelse finder sted.