Seneste artikler

Herunder finder du en præsentation af alle artikler på RE:MOVE. Indlæggene er udformet som abstracts og har til formål at præsentere forsknings- og formidlingsartikler udgivet i VIA om pædagogiske problemstillinger i arbejdet med krop, idræt og bevægelse i skole og daginstitution. I præsentationen vil der være et link til den fulde artikel.
Bevægelse kan bane vej for elevens erkendelse på en anden måde end tavleundervisning
I nærværende artikel beskriver Kasper Lasthein Madsen, hvordan bevægelsesaktiviteter kan give eleverne i skolen kropslige erfaringer med det faglige indhold. Denne tilgang trækker på en forståelse af læring, der betoner, at de kognitive processer er farvet af handlinger og indlejret i sansemotoriske, følelsesmæssige og sociale erfaringer. Læs mere i indlægget. Foto: Inge Lynggaard Hansen
Lærere, pædagoger og forskere har sammen udviklet en handlingsorienteret bevægelsesdidaktik
Et særligt resultat fra forskningsprojektet iMOOW! er en ny handlingsorienteret bevægelsesdidaktik, der er inspireret af forskning i embodied og enactive cognition. Kernen i bevægelsesdidaktikken er 6 handlingsorienterede kropspraksisser, som du kan læse om i denne artikel.
Hvorfor skal man til prøve i idræt efter 9. klasse?
I sommeren 2015 blev det for første gang muligt at komme til 9. klasses afgangsprøve i idræt i folkeskolen. Men hvorfor det er en god ide med en prøve i idræt, og hvad det betyder for fagforståelsen?
Øvelse – Bevægelse og eksistentiel læring i børnehaven
I et kapitel i den nyligt udgivne bog 'Sans for bevægelse' peger Flemming Nørgaard og Jens-Ole Jensen på, hvordan pædagoger kan understøtte børns øvelseskultur i børnehaven. Læs mere i indlægget. Foto: Flemming Nørregaard
Når bevægelse i undervisningen bliver til almen dannelse
I denne nye artikel argumenterer Madsen og Aggerholm for en bevægelsesdidaktik, hvor kropslig, følelsesmæssig og social involvering i det faglige indhold kan udfolde det læringsmæssige og eksistentielle potentiale i bevægelse i undervisningen.
Energi – Pædagogiske refleksioner over energien der skaber bevægelse
Når børn gynger rigtigt højt, kaster en bold med al kraft eller cykler med fuld fart, er der dynamik i børns bevægelser, og netop i dynamikken bliver energiernes virkekraft synlig. En leg med forskellige fysiske energiformer som tyngdekraft, acceleration og hastighed opleves med kroppen og gennem sanserne. At få en fornemmelse for disse energier kan både fremme børns kropsbevidsthed og være eksistentielt meningsfuldt.