Seneste artikler

Herunder finder du en præsentation af alle artikler på RE:MOVE. Indlæggene er udformet som abstracts og har til formål at præsentere forsknings- og formidlingsartikler udgivet i VIA om pædagogiske problemstillinger i arbejdet med krop, idræt og bevægelse i skole og daginstitution. I præsentationen vil der være et link til den fulde artikel.
Koncept mindfulness – styrker og risici ved konceptualisering af mindfulness
I denne artikel præsenterer og problematiserer Lise Réol brugen af mindfulness i folkeskolen i et konceptualiseret format og minder om, at anvendelsen af mindfulness i skolen kræver fintfølende, sensitive og nærværende lærere, der kan arbejde nuanceret med en mindful tilgang både til dem selv og eleverne.
iMOOW!-bevægelsesdidaktik – mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen
I denne artikel præsenterer Bodil Borg Høj og Kasper Lasthein Madsen en Bevægelsesdidaktik, som er udviklet med afsæt i almendidaktiske overvejelser om bl.a. faglige mål og elevforudsætninger og nyeste forskning inden for bevægelse, læring og trivsel.
Øvelse i idrætsundervisningen
"Du skal øve dig!" lyder en ofte anvendt sætning i skolens idrætsundervisning. Men vi kan ikke enerådigt bestemme, at eleverne skal øve sig, de må nemlig selv have lyst dertil. I denne artikel undersøges det, hvordan underviseren kan understøtte elevernes øvelse idræt i skolen.
Alle er med!
Alle er med! er et projekt, der har undersøgt, hvordan lærere og pædagoger kan understøtte et inkluderende læringsmiljø, når elever med opmærsomhedsmæssige udfordringer skal være med.
Bevægelse kan bane vej for elevens erkendelse på en anden måde end tavleundervisning
I nærværende artikel beskriver Kasper Lasthein Madsen, hvordan bevægelsesaktiviteter kan give eleverne i skolen kropslige erfaringer med det faglige indhold. Denne tilgang trækker på en forståelse af læring, der betoner, at de kognitive processer er farvet af handlinger og indlejret i sansemotoriske, følelsesmæssige og sociale erfaringer. Læs mere i indlægget. Foto: Inge Lynggaard Hansen
Lærere, pædagoger og forskere har sammen udviklet en handlingsorienteret bevægelsesdidaktik
Et særligt resultat fra forskningsprojektet iMOOW! er en ny handlingsorienteret bevægelsesdidaktik, der er inspireret af forskning i embodied og enactive cognition. Kernen i bevægelsesdidaktikken er 6 handlingsorienterede kropspraksisser, som du kan læse om i denne artikel.