Nyt spil giver redskaber til at arbejde med dans og bevægelse i dagtilbud

Dansekarrusellen, hedder et nyt spil, som kan give ideer og inspiration til pædagoger, som vil arbejde struktureret med nysgerrighed, dans og bevægelse i dagtilbud. Bag spillet står Dansehallerne, som giver dansekompagnierne spillet med som en lille gave til de vuggestuer og børnehaver, der får besøg af en danseforestilling i projektet KORA – dans for de yngste. Ideen er, at Dansekarrusellen kan være med til efterfølgende at fastholde og udvide den danseoplevelse, børnene har fået sammen med det professionelle dansekompagni. 

Spillet er udviklet af projektleder i Dansehallerne Ulla Gad og koreograf og danseformidler Mette Overgaard sammen med lektor Lone Wiegaard, VIA University College og i samspil med en håndfuld daginstitutioner. Spillets farvede kort giver en række forskellige opgaver og forslag til at lege med koreografi. Afsættet er, at børn inviteres til at udforske bevægelse og at være nysgerrige. Det er en legende ramme, og der er dermed ikke noget rigtigt eller forkert. Med dette mindset kan man blandt meget andet for eksempel finde opgaver med fantasifulde dansefortællinger, eller hvor man danner former og figurer med kroppen.

”Vi vil gerne inspirere til, at dans kan være en rejse og et narrativ, hvor der er en ramme for koreografien. Efter at børn og voksne har oplevet en forestilling, kan personalet på baggrund af kunstoplevelsen bruge spillet til at skabe en ramme om bevægelse sammen med børnene og dermed få nye æstetiske og kropslige oplevelser”, siger Mette Overgaard.

Da hun og hendes kompagni Tiny Dancer tidligere på året var på turné i Hjørring Kommune med forestillingen ’YEM’, havde de ’Dansekarrusellen’ med i kufferten til de institutioner, de besøgte. Blandt andet til Dyregården Ferdinand, og her har pædagog Anita Ziegler Pedersen efterfølgende prøvet spillet sammen med sin børnegruppe af tre-fire-årige.

”Spillet er lettilgængeligt og godt, fordi det giver struktur på vores aktivitet, og det er dejligt, at der er musik, der passer til”, siger hun efter at have prøvet at arbejde med nogle af Dansekarrusellens kort.

Børnene fik blandt andet til opgave at spejle hinandens bevægelser to og to – det var svært for de små, men de forsøgte ivrigt – og bagefter bevægede de sig rundt i en slags motorikbane, pædagogerne havde lavet af stole og andre egnede ting fra huset. Her fik børnene gennem en lille fortælling udforsket begreber som ’ovenpå’, ’ved siden af’ og ’nedenunder’.

Anita Ziegler Pedersen synes, spillet er med til at gøre leg og bevægelse spændende og giver en god struktur, så hun er sikker på, hun fortsat vil bruge det.

Dansehallerne er et nationalt center for dans og koreografi. Hvert år sender Dansehallerne gennem projektet KORA professionelle dansekompagnier ud på 500 dansebesøg i skoler og institutioner. Det sker i et vigtigt samarbejde med en række af landets kommuner, og det betyder, at op mod 20.000 børn hvert år får chancen for at møde dansen på tæt hold.

Dansekarrusellen er en del af ’KORA – dans for de yngste’, som er støttet af Nordea-fonden og Statens Kunstfond.

Dansehallerne arbejder på at udvikle en digital version af Dansekarrusellen. Få mere at vide ved henvendelse til Ulla Gad: uga@dansehallerne.dk.