Vild leg – det dionysiske i leg

Min tiårs fødselsdag var en stor succes. Alle drengene fra klassen kunne sidde rundt om bordet i spisestuen. Efter vi havde fået kakaomælk og boller med tandsmør, forduftede de indøvede manerer gradvist. Pærekrigen startede som en smørbollekrig, men da bollerne begyndte at lande nede i det langhårede ryatæppe, blev vi sendt ud i haven … Pærerne på de to kæmpe pæretræer var næsten modne, og der udviklede sig nu en krig mellem den halvdel, der var kravlet op i træerne, og så de øvrige. Det var svært at ramme hinanden på grund af de tætte grene, men frygten for at blive ramt skabte en vild ophidselse.

Hvis vi tænker tilbage på vores egen barndom, kan vi alle huske lege, hvor vi var dybt opslugte og nærmest forsvundet ind i en anden verden. Mange af de lege jeg husker tilbage på, var lidt farlige, hemmelige og forbudte. Der var fart på.

I et kapitel i en ny antologi Legens magi skriver jeg om vilde lege – ”the dark side”. De lege som er støjende, sanseligt berusende og euforiske, og ofte bare er for meget – men som er en del af det at være menneske. Jeg argumenterer for, at hvis vi lægger alt for snerrende bånd om børns lege gennem snævre normer for, hvad der er passende, så risikerer pædagogikken at ende i ensretning og uden sans for flertydighed.

Kapitlet bidrager til en diskussion af legens egenværdi og de udfordringer, der kan være med ikke mindst bevægelseslege i pædagogiske kontekster. Kapitlet indgår i en antologi med i alt 15 bidrag, hvoraf flere beskæftiger sig med den kropslige dimension af leg.

Reference: Jensen, Jens-Ole (2019): Vild leg – det dionysiske i leg in: Jørgensen, Hanne Hede & Sønnichsen, Lise Hostrup (Red.): Legens Magi. Akademisk Forlag

Legens Magi

Jens-Ole er cand. mag., ph.d. og docent i VIA University College, hvor han er leder af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Han forsker i eksistentielle temaer i børn og unges hverdagsliv i dagtilbud, skole og fritid i relation til motion og bevægelse i skolen, idrætsundervisning, bevægelse og leg. Han har bl.a. skrevet Rum der bevæger børn (2009), og redigeret bøgerne Vildt og farligt (2015), Motion og bevægelse i skolen (2018) og Sans for bevægelse (2020).