Om Kasper Lasthein Madsen

Denne forfatter har endnu ikke udfyldt nogle detaljer.
So far Kasper Lasthein Madsen has created 17 blog entries.

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning

By |2022-10-03T12:02:37+02:00oktober 3rd, 2022|Projekt, Seneste indlæg|

Mere Meningsfuld Idrætsundervisning (MMI) er et toårigt aktionsforskningsprojekt støttet af A.P. Møller Fonden, der har til formål at undersøge, hvordan man kan skabe en mere meningsfuld idrætsundervisning i indskolingen. Læs mere om projektet her og se videoklip fra en af de involverede skoler.

iMOOW!-bevægelsesdidaktik – mål, metoder og mening med bevægelse i undervisningen

By |2021-10-08T09:49:49+02:00oktober 8th, 2021|Artikler, Seneste indlæg|

I denne artikel præsenterer Bodil Borg Høj og Kasper Lasthein Madsen en Bevægelsesdidaktik, som er udviklet med afsæt i almendidaktiske overvejelser om bl.a. faglige mål og elevforudsætninger og nyeste forskning inden for bevægelse, læring og trivsel.

Lyden af idræt – En handlingsorienteret tilgang til bevægelse i undervisningen

By |2020-12-15T12:27:37+01:00december 15th, 2020|Podcast, Seneste indlæg|

I en special edition af podcasten 'Lyden af idræt' kan du nu høre om en ny tilgang til bevægelse i undervisningen i folkeskolen, der er udviklet i aktionsforskningsprojektet iMOOW!. Tilgangen rummer en bevægelsesdidaktik, der omfatter forskellige handlingsorienterede kroppraksisser, som lærere kan anvende, når de planlægger og gennemfører bevægelse i undervisningen.

Lad os omfavne børnenes kropslighed i undervisningen

By |2020-12-07T14:35:59+01:00november 16th, 2020|Blog, Seneste indlæg|

En række undersøgelser har konkluderet, at skolerne har svært ved at leve op til kravet om 45 minutters daglig motion og bevægelse for alle elever i folkeskolen. Det har affødt et nyt initiativ, som skal sætte ”Fagene i bevægelse på en meningsfuld måde” (uvm.dk.). Det er et godt initiativ, men man må spørge sig selv, hvad der så er meningsfuld bevægelse i undervisningen, og dette svar kræver nogle grundlæggende overvejelser, der omfatter vores opfattelse af barnet som elev, og hvordan læring og erkendelse finder sted.

Bevægelse kan bane vej for elevens erkendelse på en anden måde end tavleundervisning

By |2020-11-20T15:25:34+01:00oktober 7th, 2020|Artikler|

I nærværende artikel beskriver Kasper Lasthein Madsen, hvordan bevægelsesaktiviteter kan give eleverne i skolen kropslige erfaringer med det faglige indhold. Denne tilgang trækker på en forståelse af læring, der betoner, at de kognitive processer er farvet af handlinger og indlejret i sansemotoriske, følelsesmæssige og sociale erfaringer. Læs mere i indlægget. Foto: Inge Lynggaard Hansen

Lærere, pædagoger og forskere har sammen udviklet en handlingsorienteret bevægelsesdidaktik

By |2020-09-28T13:50:06+02:00september 28th, 2020|Artikler|

Et særligt resultat fra forskningsprojektet iMOOW! er en ny handlingsorienteret bevægelsesdidaktik, der er inspireret af forskning i embodied og enactive cognition. Kernen i bevægelsesdidaktikken er 6 handlingsorienterede kropspraksisser, som du kan læse om i denne artikel.

Se flere indlæg