Om Esben Stilund Volshøj

Esben er cand. scient. idræt, og lektor på Læreruddannelsen i Aarhus på VIA University College, hvor han underviser i faget idræt og er en del af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Esben er særligt optaget af fænomenologiske og eksistentielle temaer for børn og unge i relation til idræt og bevægelse i skolen, og har bl.a. været med til at redigere bogen "Motion og bevægelse" i skolen (2018).

Et dannelsesargument for temabaseret idrætsundervisning

By |2020-05-04T07:54:33+02:00maj 4th, 2020|Blog|

Temabaseret idrætsundervisning har de seneste år været foreslået som tilgang til idrætsfaget, for at eleverne kan opleve en mere helhedsorienteret og varierende undervisning. Argumenterne synes dog overvejende at tage udgangspunkt i et uddannelsesrationale, men hvori ligger en dannelsesmæssig værdi for at arbejde temabaseret i idrætsundervisningen?

Tværprofessionelt samarbejde mellem lærer- og pædagogstuderende om trivsel og bevægelse i skolen

By |2020-11-20T15:36:53+01:00februar 17th, 2020|Blog|

Hvad sker der, når vi sætter lærer- og pædagogstuderende til at samarbejde om elevers trivsel og bevægelse i skolen? Det har vi - undervisere fra henholdsvis lærer- og pædagoguddannelsen i Odense - undersøgt gennem en temauge på tværs af de to uddannelser. Er du nysgerrig på at vide mere? Så læs videre og find ud af, hvad studerende og undervisere siger om temaugen. Foto: Andreas Bolding Christensen

RE:MOVE konference 2019

By |2019-11-29T15:43:18+01:00oktober 7th, 2019|Blog|

Skal du med til årets RE:MOVE konference om Bevægelsesglæde? RE:MOVE er en Idræts- og bevægelseskonference som henvender sig til pædagoger, lærere, instruktører og konsulenter i kommuner og idrætsorganisationer. Konferencen giver en række perspektiver på, inspiration til og stiller nye spørgsmål i forhold til at arbejde med bevægelse i børns liv.

Teaching Personal and Social Responsibility

By |2019-08-07T22:40:42+02:00august 7th, 2019|Blog|

Skolereformen fra 2014 må siges at hylde en mere instrumentel tænkning om kroppens anvendelse i skolen. Men idræt, krop og bevægelse favner selvfølgelig bredere i en skolekontekst, og indeholder også et dannelsespotentiale. Teaching Personal and Social Responsibility er en Idrætspædagogisk model, som sætte fokus på hvordan man kan arbejde med dannelsestematikker igennem idræt og bevægelse.