Om Esben Stilund Volshøj

Esben er cand. scient. idræt, og lektor på Læreruddannelsen i Aarhus på VIA University College, hvor han underviser i faget idræt og er en del af forskningsprogrammet Krop, Idræt og Bevægelse. Esben er særligt optaget af fænomenologiske og eksistentielle temaer for børn og unge i relation til idræt og bevægelse i skolen, og har bl.a. været med til at redigere bogen "Motion og bevægelse" i skolen (2018).

Et dannelsesargument for temabaseret idrætsundervisning

By |2020-05-04T07:54:33+02:00maj 4th, 2020|Blog|

Temabaseret idrætsundervisning har de seneste år været foreslået som tilgang til idrætsfaget, for at eleverne kan opleve en mere helhedsorienteret og varierende undervisning. Argumenterne synes dog overvejende at tage udgangspunkt i et uddannelsesrationale, men hvori ligger en dannelsesmæssig værdi for at arbejde temabaseret i idrætsundervisningen?

RE:MOVE konference 2019

By |2019-11-29T15:43:18+01:00oktober 7th, 2019|Blog|

Skal du med til årets RE:MOVE konference om Bevægelsesglæde? RE:MOVE er en Idræts- og bevægelseskonference som henvender sig til pædagoger, lærere, instruktører og konsulenter i kommuner og idrætsorganisationer. Konferencen giver en række perspektiver på, inspiration til og stiller nye spørgsmål i forhold til at arbejde med bevægelse i børns liv.

Teaching Personal and Social Responsibility

By |2019-08-07T22:40:42+02:00august 7th, 2019|Blog|

Skolereformen fra 2014 må siges at hylde en mere instrumentel tænkning om kroppens anvendelse i skolen. Men idræt, krop og bevægelse favner selvfølgelig bredere i en skolekontekst, og indeholder også et dannelsespotentiale. Teaching Personal and Social Responsibility er en Idrætspædagogisk model, som sætte fokus på hvordan man kan arbejde med dannelsestematikker igennem idræt og bevægelse.